Vi pratade med Martina Karlsson, General Manager på DFDS Logistics Contracts, som i samarbete med SalesOnly tog in underkonsulten Markus. I det här kundcaset får vi höra Martinas reflektioner kring att anlita en konsult, vilka fördelar det har fört med sig och hur andra företag ska tänka när det kommer till konsulttjänster.
Plötsligt behov att ta in nya kunder
DFDS Logistics Contracts är ett logistikföretag som driver en terminal i Arendal där de lossar och lastar trailers, containers, SEQU-boxar och järnväg. De hanterar även lagring, tvätt och reparation av emballage. 2015 tog DFDS över en terminal från Volvo Logistics för att själva driva Volvo-verksamheten, vilket innebar ett ännu större ansvar för verksamheten, men som också utökade behovet att få in fler kunder.
”Eftersom försäljningen var ett område som vi varken hade kunskap eller tid för att driva framåt, så fanns det ett stort behov – trots att vi inte var helt säkra på att en sådan roll skulle ha en funktion långsiktigt. Det var värt att ge det en chans”, säger Martina.
Testade sig fram med säljkonsult
I början av 2019 tog därför Martina Karlsson beslutet att ta in en konsult inom försäljning – ett försök som skulle visa om de verkligen hade behov av en försäljningsansvarig eller inte. DFDS Logistics Contracts valde att anlita SalesOnly. SalesOnly hittade konsulten Markus som hade flera års erfarenhet av försäljning. Konsultuppdraget resulterade i ett kontrakt på åtta månader. Markus övergripande mål var att få in fler affärer till terminalen – synergi med övrig verksamhet – med förhoppningen att marknadsföra DFDS Logistics Contracts utåt.
En duktig säljare och en bra person
Förutom att DFDS Logistics Contracts har fått in nya kunder, idéer, synvinklar och kunskaper, så har de även genom Markus fått in en ny härlig person som fungerar extremt bra i både gruppen och företaget i stort.
”När man plockar in en konsult inom försäljning får man inte bara en duktig säljare – man får också erfarenhet av andra branscher och ett brett kontaktnät. Det är ganska lätt att bli hemmablind och det har därför varit väldigt nyttigt för oss att ha någon som utmanar och ifrågasätter hur vi jobbar och varför vi exempelvis köper in vissa saker”, säger Martina.
Mer flexibelt och konkurrenskraftigt
DFDS har använt sig av konsulttjänster tidigare, men bara när det kommer till roller inom ekonomi och i större kortsiktiga projekt. För att vara konkurrenskraftig idag tror Martina att man behöver vara mer flexibel som företag – både för att snabbt få in rätt kompetens, men även för att attrahera kandidater som trivs bättre i friare anställningsformer, såsom gig-ekonomi.
”Rekryteringsprocesser tar lång tid, tid som de flesta inte har. Om man väljer att ta in en konsult, så lägger man över hela processen på rekryteringsföretaget – som vi gjorde med SalesOnly i det här fallet”, säger Martina.
Vill du veta mer om vilka uppdrag vi på SalesOnly hjälper till med? Kontakta oss!