Säljchef är ett eftertraktat yrke och att hitta drivna kandidater kräver ofta stora resurser i form av tid och arbetsinsats. Som Nordens största aktör för rekrytering inom sälj, och med ett färskt rekryteringsnätverk bestående av över 70 000 säljare och säljchefer, är vi experter på just det. Våra metoder och nätverk ger oss möjlighet att framgångsrikt hitta och tillsätta marknadens bästa säljare – alltid kompetensbaserat och med fokus på kvalitet.
Hyr en säljare
Ta in en interim säljare eller säljchef
Processen - steg för steg
Kravspecifikation
Vi upprättar en kravprofil tillsammans med dig genom att stämma av förväntningar på kompetens, erfarenhet och personliga egenskaper hos konsulten du söker. Vi arbetar projektbaserat och strukturerat och sätter från start en tydlig tidsplan. För att få en djupare förståelse för er företagskultur och lära känna bolaget intervjuar vi också några utvalda medarbetare.
Annonsering & search
För att nå rätt konsulter är det avgörande att synas i rätt sammanhang och nätverk. I samråd med er väljer vi ut rätt annonskanaler och sätter ramar för att searcha kandidater. I samarbetet med oss har du också tillgång till Nordens största nätverk av professionella säljare och säljchefer som vi matchar mot uppdraget.
Urval
Baserat på kravprofilen väljer vi ut ett antal relevanta kandidater och genomför telefonintervjuer. De som är fortsatt intressanta kallar vi till en personlig intervju. Med stöd av beprövad intervjuteknik och forskningsbaserade beteendefrågor bedömer vi säljarens potential och om säljaren har det förväntade beteendet som efterfrågas.
Presentation
Inom fyra veckor efter att kravprofilen godkänts presenterar vi två-fyra aktuella kandidater per roll. I samband med mötet får ni en skriftlig och muntlig presentation av respektive kandidat. När ni valt vilka kandidater ni vill gå vidare med och träffat dem personligen fattar ni beslut om vilka kandidater ni önskar ta vidare till sista steget i processen.
Tester & referenser
Utvald slutkandidat gör ett personlighetstest med fokus på motivation och drivkrafter kopplat till säljcykeln. Detta återkopplas sedan i en djupintervju och jämförs mot kravspecifikationen. Därefter genomför vi en kvalitativ referenskontroll med tre referenter och en bakgrundskontroll i syfte att säkerställa slutkandidatens historia och bakgrund.
Uppföljning
För att kvalitetssäkra konsultuppdraget följer vi alltid upp konsultens utvecklingen. Efter en månad kontaktar vi både konsulten och ansvarig chef för att följa upp uppdraget. Ytterligare uppföljning sker efter fem månader för att utvärdera matchningen mellan er och konsulten.
Utvalda kunder som har rekryterat med oss
Se alla caseKundcase
Effektivt kandidaturval hjälpte Nets att få in nya säljare snabbt
Läs hela kundcasetFesto löser kompetensbrist inom grön teknik – så rekryterar de rätt kursledare
Kundcase
Med rätt kompetens gasar Prevex när andra tvekar
Kundcase
IMI Hydronic Engineering AB fick rätt person på rätt plats
Kundcase
Flerårigt rekryteringssamarbete bidrog till Paneas “nya arbetssätt”
Kundcase
Ahlsells utmaning: rekrytera tekniska säljare i en smal bransch
Kundcase
Vi har genomfört över 2300 rekryteringar till över 500 kunder
Vår styrka är att vi kan försäljning. Våra rekryteringskonsulter har själva försäljningsbakgrund inom B2B och är utbildade i forskningsbaserad säljrekrytering med certifiering inom Sales Excellence.
Genom forskningsbaserad säljrekrytering hjälper vi din organisation att rekrytera säljare som har rätt erfarenhet, förmåga och kapacitet att driva just din affär framåt.
Expertrådgivning om hur du framtidssäkrar långsiktig lönsamhet. Specialistkompetens om säljorganisationens betydelse för hela företaget. Gedigen erfarenhet av säljrekrytering: vi har genomfört över 2 300 rekryteringar under åren till över 500 kunder.
Våra specialistbranscher
Saas
Vi vet vad som krävs för att attrahera duktiga och erfarna säljare inom SaaS
E-handel
Vi hjälper dig hitta kompetensen som boostar ditt E-handelsteam
FMCG & foodservice
Säljare dagligvaruhandel och säljare livsmedel
IT & TELEKOM
Hur har IT-säljarens vardag förändrats?
Bygg & Industri
Vi har erfarenhet av rekrytera säljare inom bygg och industri
Säkerhet
Säljet inom säkerhet
Vill du ha hjälp att hitta din nya kollega?
Kontakta vårt passionerade och kompetenta team, vi svarar alltid inom 24 timmar!
Söker du en specifik person hos oss?
Kolla in våra medarbetare!
Fyll i formuläret
Vanliga frågor och svar
Vad kostar en rekrytering?
Vi är stolta över vår erfarenhet och kunskap och gör alltid vårt bästa för att du ska få så mycket värde av vårt samarbete som möjligt. Priset bör dock också alltid sättas i relation till vad det skulle kostat er i tid och förlorad arbetskraft att rekrytera själva – samt risken och kostnaden för en eventuell felrekrytering om ni inte tar hjälp av en specialist.
Hur lång tid tar det - när kan vi ha någon på plats?
En rekrytering kan ta allt från två till sex veckor. Att hyra en interim konsult går betydligt snabbare och ni kan ha någon på plats redan inom en vecka.
Vi har väldigt höga krav, går det att hitta en sådan person vi söker?
För det mesta kan vi tack vare vårt gedigna nätverk hitta precis den eller de personer som ni söker efter. Men ibland behöver vi också vara ärliga och berätta när önskemålen inte står i perspektiv till vad ni befinner er som företag idag – och att det i så fall kan vara svårt att attrahera rätt kandidater. Då tittar vi på andra lösningar, till exempel genom att sänka kraven med 20% och istället hitta en bra person och driven medarbetare att lära upp istället.