Kollegorna har ordet:
Kajsa Sandén, Senior konsult: “Jenny som VD är ett av SalesOnlys bästa varumärken. Hon är en fantastiskt dedikerad ledare som tar sitt uppdrag på allvar. Jenny är resultatdriven och tydlig med mål och förväntningar; varför vi har KPIer och vad de innebär för gruppen och för var och en individuellt. Jag skulle också beskriva henne som orädd och modig – hon tar ordet när det krävs och säger det som behöver sägas. Som ledare och människa är hon genuin, varm och karismatisk. Hon är transparent, öppen och inkluderande och en person som medarbetare, kollegor och kunder vill hänga med. Hon är otroligt duktig på att skapa en “vill tillhöra”-känsla, och hennes energi och fokus smittar av sig.“
Kristin Axelsson, Senior konsult/Kvalitetschef: “Jenny startade sin resa på SalesOnly som en av de mest framgångsrika rekryteringskonsulterna, vilket gör henne till en mycket trovärdig ledare eftersom hon kan vårt hantverk och känner vår affär på riktigt. Hon har ett mycket stort nätverk och ligger alltid nära marknaden, ser trender och bidrar operativt till vår tillväxt. Med kristallklar blick ser hon vad vår organisation behöver, idag och i morgon, och säkerställer att vi tar oss dit.
Jenny är en mångfacetterad VD som vågar fatta beslut. Hon involverar sitt team, litar på sina medarbetare och är transparent med fram- och motgångar, vilket skapar en delaktighet och trygghet. Hon har lika högt och ambitiöst ställda krav på andra som sig själv. Vissa personer har en naturlig pondus som gör att man vill följa dem och bli ledd av dem, Jenny är en av dem! Hon är en sann förebild för mig, både som affärskvinna och som ledare.”
Thérèse Grivérus, Senior Konsult: Jenny utmärker sig som ledare då hon är självsäker och har en stor passion för såväl sitt arbete som sina medarbetare. Hon behåller alltid lugnet och ser alltid till att hålla motivationen vid liv. Jenny kommunicerar att det finns positiva lösningar även i motgångar – och man känner sig alltid sedd och värdefull i hennes närvaro.
Hon förstår att ledarskap handlar om att få med sig människor för att nå verksamhetens mål och hon ser möjligheter, och skapar hållbara resultat på kort och lång sikt.Jag beundrar Jenny för hennes mod och förmåga att ligga steget före – det är en inspiration att få ha Jenny som ledare!
Varför vänder sig företag till SalesOnly när de behöver hjälp med rekryteringsprocessen?
På SalesOnly är vi duktiga på vad som händer imorgon. Vi har koll på vilka trender som styr köp- och säljlogiken framåt och förstår de parametrar som får affären att ändra karaktär. Alla våra konsulter är certifierade Sales Excellence konsulter i enlighet med den senaste forskningen inom köp/säljlogiker och därför kan vi fortsätta vara de bästa rådgivarna på marknaden. Alla som arbetar på SalesOnly äter, sover och andas försäljning varje dag. För att kunna utmana ett företag i dessa frågor behövs kompetens och erfarenhet. Vi väljer att anamma forskningen kring det här och därför är allt vi gör på SalesOnly faktabaserat. Vi vet hur man bygger de bästa säljorganisationerna och vilken typ av ledarskap du behöver i din organisation för att lyckas. “Om du gör som vi säger, så blir det som du vill” brukar jag säga, med glimten i ögat förståss.
Vad kan företag förvänta sig när de inleder ett samarbete med SalesOnly?
De kan förvänta sig hög kvalitet – ett helhetsåtagande där ingenting lämnas åt slumpen, varken initialt eller efteråt. Vi är inget traditionellt rekryteringsföretag utan fungerar snarare som en partner till våra kunder. Vi jobbar nära kundernas affär då den är central i organisationen. Jag jobbar med många vd:ar och ser tydligt att de bolag som har ett starkt och välutvecklat affärstänk, självklart i kombination med mycket annat, är de bolagen som går bra. Vi behöver lyfta affärsmannaskap och försäljning, det ska ligga högst upp på ledningsgruppens och styrelsens agenda. I den snabba takt allt utvecklar sig nu behöver denna kompetes vara högre på ledningsnivå.
Det kan vara jobbigt att arbeta med oss eftersom vi vågar ifrågasätta beslut i våra kunders organisationer, kopplat till att vi vet vad som faktiskt fungerar. Nöjda kunder och kandidater är vårt löfte och det märks på våra egna siffror; eNPS 75, ledarskapsindex 93 och engagemangsindex 91.
Ett återkommande citat från dig är: “Säljare är det finaste yrke du kan ha”. Berätta hur du tänker?
Försäljning är ett framtidsyrke och har alltid varit det. Yrket är fantastiskt roligt för du utvecklas hela tiden Det grundar sig i framgångstro, nyfikenhet, målfokusering, ledarförmåga samt ett genuint intresse för människor och en nyfikenhet på personen du har framför dig. En duktig säljare vågar se människan och vad hon behöver och besitter såväl kund- som produktkunskap. För att kunna möta någon precis där den befinner sig i stunden behöver du ha gjort ett grundligt jobb med dig själv, och vara grundad i vem du är och vad, och hur, du kommunicerar.
Vad kommer hända på SalesOnly de kommande två åren?
Vi har en mycket offensiv tillväxtplan för de kommande åren. Vi har som mål att fortsätta vara marknadsledande och växa. Vi har en tydlig riktning i bolaget och en tydlig positionering på marknaden – och vi vill fortsätta stärka vårt erbjudande. Genom ett tätt samarbete med Mercuri International Research och de forskningsstudier som bedrivs där, samt genom att fortsätta stärka kompetensen internt – som för oss är affärskritisk – kommer vi fortsätta värna om vårt löfte: nöjda kunder och kandidater.
Samtidigt befinner sig många av våra kunder under kraftig transformation, med förändrade köp- och säljlogiker. Detta ställer höga krav på våra konsulter som inte bara kan fokusera på försäljning som ett isolerat område utan på organisationsutveckling överlag. Här ska vi även fortsättningsvis vara de bästa rådgivarna.
Vilka utmaningar ser du i branschen de närmaste två åren?
Jag ser att de bolag som inte hänger med i digitaliseringen och använder data på rätt sätt för att tillgodose kundens förväntningar kommer få problem. Specialistinriktning blir allt viktigare.
Hur är det att vara kvinna och arbeta som säljare idag?
För det första: väldigt, väldigt roligt. Jag märker också att det finns en ökad efterfrågan efter kvinnliga säljare på marknaden, men självklart skulle jag gärna se fler kvinnor i säljyrket. Utan att generalisera allt för mycket skulle jag ändå vilja säga att de viktigaste aspekterna inom försäljning handlar om mjuka värden – om att se, nå fram till människor och skapa relationer. Saker som kvinnor generellt sett är bra på. Det ligger i vårt DNA. Det är en otrolig styrka att besitta dessa egenskaper som säljare. Jag upplever även att detta lyfts upp på ett bättre sätt än tidigare – det gör mig genuint glad.