Social selling 2.0 | SalesOnly
4:35
Varje dag skapar vi kontakter och bygger relationer med potentiella kunder i sociala medier som genererar köp. Vi pratar självklart om social selling. Är det dags för dig att ta din LinkedIn-närvaro till nästa nivå? Nästa steg är att fördjupa dina relationer med följarna och skapa starkare band med dem. Här får du kunskap om social selling 2.0.
Social selling är ett sätt för oss säljare att ta hjälp av sociala medier, framförallt LinkedIn, för att skapa relationer med potentiella kunder. Vi informerar kunden och svarar på frågor innan det blir ett köp. Det är en bra möjlighet för oss att använda sociala nätverket för att hitta rätt prospekt, bygga stadiga relationer och i förlängningen uppnå försäljningsmålen.
Inget är konstant i vår bransch. Det gäller även social selling. Vi pratar om social selling 2.0. Kunderna är vårt levebröd och det är också de som ligger bakom de ökade kraven och förändringarna, något som vi välkomnar. Kunderna vill helt enkelt se ett större engagemang från företagen som de följer. De vill inte bara köpa en produkt. Kunderna vill att företagen ska engagera sig på en djupare nivå och till exempel ta socialt ansvar. Och de vill se konkreta exempel på det. Våga testa att spela in live, lägg upp en video, prova dig fram och se vilken effekt det får hos kunderna.
Lyft fram det personliga och få en djupare relation med kunderna. Du har allt att vinna. Kunderna vill veta, och inte minst känna, att ett varumärke som de identifierar sig med faktiskt bryr sig om dem. Social selling 2.0 handlar om att du verkligen bryr dig om kundernas behov och problem. Nyckeln är att bygga en djupare personlig koppling till de kunder som skriver under på vad ditt företag står för. Ett sätt att göra det inom social selling är att lägga upp bilder och videor från er roliga företagsaktivitet. Det visar vilka ni är som människor och ger följarna en bild av de som levererar produkten eller tjänsten som de älskar. Donerar ni mat till en livsmedelsbank? Det är ett utmärkt exempel på social selling. Stödjer ni en välgörenhetsorganisation? Uppmuntra era följare att göra detsamma. Gör ni något kopplat till covid-19? Visa det.
Läs vår partner, Mercuri International Research tidigare ProSales, tips hur du skapar en effektiv social försäljningsstrategi.
https://www.prosales.com/blog/news/recommendations-to-an-effective-social-selling-strategy
Kunder ställer allt större krav på meningsfullhet från de företag som de köper av. Och deras krav och beteende färgar av sig på andra kunder. Vi har förväntade krav på oss att visa vårt företags sociala ansvar när det gäller social selling. Vi säljare välkomnar förändring. Det är något som utmanar oss, utvecklar vårt arbetssätt, skapar nya möjligheter och djupare relation till kunderna. Förändringen genererar ett större förtroende mellan din kund och ditt företag som i förlängningen genererar sälj. Det resulterar helt enkelt i en fördjupad relation – åt båda håll.
Företagets miljöansvar fungerar som bäst när vd och medarbetare värderar etik och organisationens uppdrag högt. Det ger dig en möjlighet att kommunicera i sociala medier och visa hur ditt företag bidrar till att skapa ett väl fungerande samhälle. Och det är precis det här kunderna vill se när det gäller social selling. Ett fördjupat sätt att bry sig och och en vilja att ge tillbaka i miljömässiga frågor. Det kommer särskilja dig från de företag som inte arbetar på detta sätt.
Lästips! >> Lugnt på jobbet? Tips till säljteamet vad du kan göra som säljare.
https://www.salesonly.se/kunskapsbank/detta-kan-saljteamet-gora-nu/
Visa att det ni gör är på riktigt. Det skapar äkthet i innehållet. Bry dig inte om vad andra företag gör eller försök passa in i en form. Våga testa nya sätt, visa upp ditt företags unikitet. Se till att det viktiga är att det du kommunicerar är och känns sant för ert varumärke. Det gynnar arbete med social selling. När du och kunden gemensamt skriver under på ett socialt engagemang skapar det en djupare koppling mellan er. På så sätt bygger du en starkare kontakt och en relation som skapar förtroende på lång sikt.