Affärsinsikter

5 enkla tips för bättre Employer Branding

Employer branding-arbete kan kännas stort och svårt, men det behöver inte vara så komplicerat. Vilka vanliga misstag bör du undvika när ditt företag behöver rekrytera? Och vad kan du locka med när nyckelpersoner hoppas på högre lön än du kan ge? Här är fem enkla employer branding-tips.

Ditt företag har nått den punkt där ni inte kommer framåt utan att vara fler som drar lasset. Men hur får du de vassaste talangerna att vilja jobba för just er? Räkna med att kandidater ställer mycket mer djupgående frågor om er kultur och era värderingar idag. De kommer dessutom att ha gjort sitt förarbete och ha kollat upp ditt företag.

1. Ta reda på vad som motiverar

För den som redan tycker att tiden är knapp och att säljet känns viktigare, finns det ett enkelt steg för att ändå börja arbetet kring hur talanger borde se på företaget. Ett konkret tips för att komma igång är att ta reda på vad som gör att de befintliga medarbetarna känner sig motiverade att gå till jobbet. När känner de sig som mest stolta att vara en del av ditt företag? I deras berättelser hittar du den röda tråden. Det är detta du måste förstärka. Det är grunden till att identifiera och skapa ert EVP – employer value proposition. Er företagskulturella värdegrund.

>> Lästips! Så skapar du en vinnande säljstrategi

2. Lär dig mer om talangmarknaden

För den som anställer för första gången finns ett annat konkret startsteg för att skapa en plan för att locka talanger: Läs in dig på Ultimate list of employer branding statistics, skapad av Linkedin, om hur talangmarknaden förändras just nu. Boka sedan in ett möte med din ledningsgrupp och gör upp en plan för er rekrytering och hur ni kan börja arbeta med ert employer brand och sticka ut ur mängden.

3. Skaffa ett ärligt och tufft bollplank

Det finns samtidigt en viktig hake där, i bilden som du målar upp av ditt företag och varför talanger borde söka sig till er. Avhoppsfrekvensen, det vill säga när kandidater fått ett faktiskt jobberbjudande i en ansökningsprocess, är relativt hög. En av de vanligaste fallgroparna – ett jättevanligt fel – är att du inte är tydlig nog med vad ditt erbjudande är. Vad får talangerna hos er? Nästan ännu värre är det, om det du målat upp inte stämmer med verkligheten. För att inte bli hemmablind: Hitta någon som fungerar som ett ärligt och tufft bollplank.  Ta någon som inte tänker som du och låt dem utmana er, både när det gäller vad företagets styrka i rekryteringar är och till exempel när det gäller dig i din yrkesroll – vad du lägger din tid på.

>> Lästips! Onboarding: Checklista för nyanställda

4. Korta ner kravlistan

En annan vanlig fallgrop är tendensen att landa i en alltför lång kravlista för en tjänst. Det landar lätt i en orealistisk mängd krav på en sökande. Då är det bättre att hitta någon som är bättre än du på vissa saker. Fundera också på ert ordval i en jobbannons för att få många olika sökande. Söker du en säljare kanske du borde kalla det för projektledning – för att få in en annan typ av profil. Det kan vara ett sätt att till exempel komma runt bristen på kvinnliga sökande till säljtjänster.

Rekommenderad guide  Den stora handboken: Att rekrytera inom sälj Ladda ner guide

5. Förankra kravprofilen

Dessutom behöver kravprofilen för en tjänst behöver vara förankrad i företagsledningen. Tyvärr händer det ibland att profilen ändras i slutskedet när ledningen kommer in, vilket kan göra att kandidater som har varit med i en lång process får lämna. Detta skapar oreda och är inte bra för företagets varumärke.

Några avslutande tips

  • Hitta egna referenser på en kandidat som kompletterar referenser personen själv lämnar. Ställ jobbiga frågor till referensgivaren och lyssna noga.
  • Testa att träffa kandidaterna utanför kontorsmiljö eller att ses under okonventionella former kan också ge en tydligare bild ibland. Se bara till at ha respekt för talangers tid, att du kräver lagom mycket. Ett exempel är när Sats vd tränade med kandidater.
  • Ta hänsyn till hur jobbsökande behandlar människor överlag, exempelvis receptionisten. Ett exempel är Virgins vd Richard Branson som tog det ett steg längre. Han klädde ut sig till taxichaufför när kandidater till en plats i Virgins styrelse skulle hämtas från flygplatsen. Hur personerna behandlade honom då blev direkt avgörande. Vissa talanger rök direkt.

Denna text baseras på tips från rekryterings-specialisterna Charles Sinclair,  Ulrica Ekeroth, Henrik Ihre från 2018.

I samarbete med vår partner SEB Make it.