“Första gången vi samarbetade hittade SalesOnly en riktig toppkandidat. De öppnade upp för ett helt nytt arbetssätt.” Stefan Gyllencreutz, delägare och Sales Manger.
Paneas idé är enkel: Att etablera Sveriges bästa caféer, restauranger, bagerier, konditorier och hotell. De stöttar företagen under hela processen – från skiss, avtal och finansiering till inredning och valet av maskiner. På så sätt fattar kunden rätt beslut direkt och maxar sin investering.
Stefan Gyllencreutz är delägare och ansvarig för Paneas försäljning. När han kontaktade SalesOnly visste han inte att det skulle leda till ett långsiktigt samarbete. Han var på jakt efter en specifik typ av säljare, och de var inte lätta att hitta.
“Vi hade rekryterat själva tidigare, men nådde en punkt där vi behövde få in extra krut. Vi letade efter en mer komplex profil, och de växer inte på träd. Vi ställer höga krav på våra säljare, och SalesOnly fattade direkt”.
Som säljare på Panea räcker det inte att vara bra på att snacka och bygga relationer. Du måste också vara en bra projektledare, förklarar Stefan.
“Du måste kunna tackla sälj- och projektledarrollen samtidigt, och det är inte helt lätt. Ofta är man inriktad mer på det ena än det andra.”
Istället för fastna i jakten på det perfekta cv:t breddade SalesOnly sökprofilen. Det visade sig vara helt rätt metod för Panea.
“De gjorde bred search, både bland de som kom från hotell- och restaurangbranschen men även bland kandidater från till exempel byggbranschen. Där hittade vi vår första kandidat.”
Sex år senare har SalesOnly hittat fem nya säljare till Panea. Mitt uppe i en skarp tillväxtresa och med flera lyckade rekryteringar bakom sig kan de fånga upp fler arbeten och orderingångar.
“Rekryteringarna har ökat försäljningen och breddat kompetensen inom bolaget. Vi får in nya personer till gruppen vilket också tillför mycket till vår kultur. Dessutom har det varit helt nödvändigt för att möta den efterfrågan vi har.”
Det har till och med varit svårt att välja bland kandidaterna eftersom alla som presenterats varit riktigt bra. Slutspurten har varit avgörande, säger Stefan.
“När jag intervjuade slutkandidater var det svårt att avgöra vad jag skulle fråga om och titta efter. Så vår rekryteringskonsult gjorde en lathund över frågeställningar och prioriteringar som jag kunde utgå ifrån. Det funkar riktigt bra!”
Stefan poängterar hur viktigt det är att känna förtroende för sin rekryteringskonsult, och att den goda dialogen ligger till grund för allt.
“Rekrytering ska inte bygga på tur. Med SalesOnly i ryggen har vi jobbat in ett nytt arbetssätt som bygger på god dialog och det har gett väldigt bra resultat. Det samarbetet tänker vi fortsätta med och kan inte nog rekommendera andra i samma sits att vända sig till SalesOnly för att hitta sin nästa medarbetare.”
Vill du också öka försäljningen och bredda kompetensen? Hör av dig till oss på SalesOnly så sätter vi dig i kontakt med en av våra rekryteringskonsulter. Vi baserar våra metoder på den senaste forskningen inom försäljning och har över tio års erfarenhet från framgångsrik rekrytering.