Kundcase

Från Regional Försäljningschef till Marknadschef - förståelse för kunden är nyckeln till framgång

I början av karriären jobbade Katarina 16 år i mediebranschen. Där började hon på kommersiell radio under pionjärtiden för reklamfinansierade sändningar. Hon gick vidare till sälj- och stationschef och gjorde även ett antal år som Försäljningschef i ett mediehus. Hon har också provat på rekryterings- och försäkringsbranschen. Även om erfarenheterna kan verka spretiga, har de gett henne en bred verktygslåda. 


Så hur hamnade hon egentligen hos Ahlsell?

”Jag såg annonsen och tänkte: Den här tjänsten är ju skriven för mig – men vad är VS? Jag hade ingen relation till Ahlsell, men annonsen kändes som jag, så det kändes rätt att söka.”

Genom gemensamma kontakter kom hon i kontakt med Kajsa Sanden på SalesOnly, som hörde av sig för en referenstagning och insåg att Katarina passade perfekt för en annan roll hon hade i Norrland. Kort därefter klev Katarina in som Regional försäljningschef för VS i Nedre Norrland. Där blev hon både första kvinnan i ledningsgruppen och den första chefen som rekryterades utifrån.

Hur är hon som ledare?

”Jag är ganska nära som chef. Man kan vara både tydlig och prestigelös. Jag tror på att vara personlig och våga vara sårbar ibland. Vi är ju bara människor, trots att vi säljer och ska prestera. För mig handlar ledarskap om att inspirera och samtidigt våga utmana gamla vanor.”

Efter ett tag dök en ny möjlighet upp, denna gången internt – att bli Marknadschef för VS Installation. Hon tänkte först inte söka då hon trivdes så bra i säljrollen och med gänget i Nedre Norrland, men till slut bestämde hon sig ändå. 

Sedan början av 2024 har hon bytt fokus från ren försäljningsledning till att utveckla marknadsperspektivet i samma division. Ändå, säger hon, är grunden densamma: att förstå kundens vardag och våga vara kreativ i sitt angreppssätt.

Vad är skillnaden?

”Den största skillnaden är att jag inte är lika mycket ‘ute i affären’ varje dag. Men jag har stor nytta av att ha sålt själv – och att jag vet hur våra kunder pratar och vad de brottas med i vardagen. Marknadsföring är så mycket mer än fina bilder och annonser, det handlar i vårt fall om att veta vad som triggar en elektriker eller en rörmokare."

"Jag tror att det är en stor fördel om man vet hur kunden har det i sin vardag när man ska skapa säljdrivande kampanjer, att man ”gått i sina kunders skor” när man ska skapa säljdrivande kampanjer. Mina år som Försäljningschef har ju också gett mig insikter i hur både butikspersonal och säljare jobbar, och det är också en fördel.”

Trots sitt nya ansvar och fler resor till huvudkontoret är Katarina fortfarande baserad i Sundsvall. Hon vill gärna vara nära butik, säljare och kunder – något hon tror är en klar styrka för ett stort och komplext bolag där många beslut fattas nära marknaden.

”Ahlsell är stort och komplext, men det finns en frihet här som jag älskar. Alla som jobbar hos oss känner att de får fatta egna beslut. Det kan skapa lite spretighet ibland, men jag tror samtidigt att det är därför vi lyckas så bra.”

Vägen mellan sälj och marknad

Idag märker hon än tydligare hur sälj och marknad måste samarbeta. Hon liknar sitt arbete vid att ”sälja in” idéer internt, precis som hon en gång sålde annonspaket i radio. En nyckel till framgång, menar hon, är viljan att vara nyfiken och öppen för förändring.

”Jag tror det är helt avgörande att sälj och marknad pratar samma språk. Jag ‘säljer in’ mina idéer internt, precis som jag en gång sålde annonser på radio eller tjänster i rekryteringsbranschen. För att lyckas behövs en nyfikenhet och en öppenhet mot förändring – och det gäller både mig och dem jag jobbar med.”

Katarinas resa visar att vägen mellan sälj och marknad inte bara går att ta, utan kan bli en riktig tillgång när rollerna möts på samma spelplan. Hon anser att den viktigaste gemensamma nämnaren är kunden: så länge man har kundens behov i fokus, spelar det mindre roll om man kommer från en teknisk bakgrund, media eller rekrytering.

”I slutändan är det kundens upplevelse som räknas. Och ju bättre vi är på att lyssna, förstå och sedan nå ut med rätt budskap – desto starkare blir vi ihop med kunden.”