Världens ledande leverantör av teknisk kompetens
Den digitala utbildningsplattformen Festo LX kan enklast förklaras som “Netflix for learning” och hjälper företag inom el, mekanik- och automationsteknik att både rekrytera smartare och höja kompetensen på de interna resurserna.
"När vi startade 1965 var kompetensutveckling fortfarande ett okänt begrepp, men Festo hade en vision om att nya tekniker kommer fortsätta dyka upp och då behöver man möjligheten att vidareutbilda sina medarbetare inom teknisk kompetens", berättar Stefan Johansson som är Head of Nordic and Baltic Cluster på Festo Didactic.
För att själva kunna leverera rätt kompetens till sina kunder så saknade Festo försäljningsingenjörer och kursledare som inte bara hade teknisk och social kompetens utan också rätt pedagogiska färdigheter.
Höga krav på rekrytering av försäljningsingenjör och kursledare
Så vad gör man om man sitter på lösningen till företags kompetensbrist – men samtidigt saknar rätt kompetens själv? Festo tog kontakt med SalesOnly som hjälpt till med lyckade rekryteringar tidigare. Med sin förståelse för industrin och ett ömsesidigt fokus på partnerskap har SalesOnly hjälpt Festo att hitta försäljningsingenjörer och nu senast en ny kursledare.
"Att samarbeta med SalesOnly känns tryggt eftersom jag kan lita på att kandidaterna som de presenterar är rätt för vår verksamhet. Servicenivån är väldigt hög, de är mottagliga för vår feedback och vi har haft en tät och bra dialog löpande under hela rekryteringen", säger Stefan.
Kombinationen av SalesOnlys träffsäkra rekrytering och validering av teknisk kompetens med Festos egen digitala plattform visade sig vara väldigt effektiv. Med rätt kompetens på plats kan Festo Didactic fortsätta bygga upp ett starkt team och Stefan betonar hur han kommer fortsätta välja SalesOnly vid framtida rekryteringar.
Stefans 3 tips till dig som vill höja medarbetarnas tekniska kompetens
Här delar Stefan tre tips på hur du höjer kompetensen på ett kostnadseffektivt och smart sätt – både dina nuvarande medarbetare och i samband med rekrytering.
1. Se det som en investering – inte kostnad
Stirra dig inte blind på kursavgifter och antal dagar som dina medarbetare kommer vara borta, utan försök istället fokusera på vad som kommer att hända om du inte höjer kompetensen på din personal. Kanske finns det risk att dina konkurrenter springer om dig?
2. Individanpassa internutbildningen
Istället för att skicka en hel avdelning på kurs och riskera att slösa pengar på utbildningar som inte alla behöver, så rekommenderar Stefan att anpassa innehållet efter det faktiska behovet hos medarbetarna. Då ser du vilka som ligger i framkant inom ett område och därmed är värda att satsa extra på, samt vilka som ligger efter och vars kompetens behöver höjas till övrigas nivå.
3. Fortsätt utbilda fysiskt
Ersätt aldrig den fysiska utbildningen helt. Digitala utbildningar i all ära, men du kan aldrig ersätta värdet av att faktiskt genomföra kurser fysiskt. Det gäller även mötet med dina medarbetare och vid nyrekryteringar.
Jobbar du också i en bransch där det är svårt att hitta personer med specialistkompetens? Hör av dig till oss på SalesOnly så sätter vi dig i kontakt med en av våra rekryteringskonsulter. Vi baserar våra metoder på den senaste forskningen inom försäljning och har över tio års erfarenhet från framgångsrik rekrytering.