People of SalesOnly

Mikael hjälper företag bli lönsamma: Jag backar inte från en utmaning

När Unilin Nordic AB behövde få in en interim försäljningschef med kort varsel ställde de in siktet på någon som samtidigt kunde optimera deras säljstruktur. Via SalesOnly fick de kontakt med Mikael Berglund vars specialitet är att göra företag mer lönsamma.

Unilin Nordic AB är ett miljardbolag som förser Sveriges kontor med golv i världsklass. 

När företaget sommaren 2022 något brådskande behövde tillsätta en interim försäljningschef föll valet på den erfarne Mikael Berglund. Förutom att ersätta försäljningschefen fram till december och upprätthålla arbetet fick Mikael ett tydligt uppdrag: han skulle optimera säljstrukturen hos Unilin och skapa en tydlig process för det framtida arbetet.

“Min styrka är säljstruktur och säljoptimering. Jag använder mycket datadriven statistik och ser till att säljarna fokuserar på rätt kunder. Dessutom säkerställer jag att våra säljare har ett bra kundbemötande och en tydlig roll i butiken,” säger Mikael.

Drivs av utmaningar

“Jag gillar uppdrag där det finns ett tuggmotstånd – när något behöver utvecklas. Det triggar mig att driva igenom en värdegrundsförändring och maxa försäljningsutvecklingen. Men det krävs ganska hårt arbete.”

Erfarenhet var inget som Mikael saknade inför uppdraget. Han har tidigare varit försäljningschef, VD och Key Account Manager i vitt skilda branscher och har lyckats med framgångsrika turnarounds, startups och scale ups. Att arbeta som interim har han gjort i snart fyra år – och han gillar det.

“Det är otroligt givande och utmanande. Man får möta flera olika organisationer och måste vara trygg i sitt hantverk. Jag kan ganska snabbt identifiera vad som behöver göras på ett företag och har sedan verktygslådan för att ta tag i det. Allt som oftast är det tid som är den trånga sektorn för att man ska hinna med allt man vill åstadkomma.”

Vill vara kundens förlängda
lönsamhetskonsult

För Mikael handlar det om att snabbt förstå vad som behöver göras och prioritera stenhårt för att få bästa möjliga effekt. 

“Mycket handlar också om att lyssna på säljkåren och identifiera problem, samtidigt som jag måste hålla dem informerade och framför allt motiverade.”

“När jag kommer in på ett interimsuppdrag som försäljningschef så vill jag också vara kundens förlängda lönsamhetskonsult. Då brukar jag guida uppdragsgivaren hur den kan bli bättre mot slutkunden och där finns det ett mervärde att få in nya ögon utifrån.”

Vill se nytänk vid rekryteringar
När interimsuppdraget är över i december vet Mikael inte vad som väntar. Men klart är att han gärna samarbetar med SalesOnly igen. 

“Jag kände så klart till SalesOnly sedan tidigare eftersom det är ett välrenommerat och välkänt rekryteringsbolag. Jag tycker att Viktor Hernborg, som jag har haft den primära kontakten med, är fantastiskt bra. Han är ett väldigt bra bollplank.”

Efter sina många år i branschen har Mikael Berglund ett tips till andra rekryterare och aspirerande konsulter. 

"När man rekryterar personal idag pratar många om att branscherfarenhet är en viktig parameter, men där tycker jag att de flesta rekryterare och arbetsgivare är trångsynta. I de branscher jag gått in i har jag sällan haft någon branscherfarenhet, men ofta har jag tillfört något nytt som jag haft med mig vilket har gett goda resultat. Ibland är det som behövs nya tankar och idéer."

Registrera dig direkt i vår databas och hjälp din drömarbetsgivare hitta dig!