Nytt år = nya möjligheter och nytt jobb?!
Det är vid långa ledigheter vi ger oss tid och utrymme att reflektera, göra bokslut och lägga nya planer för framtiden. För oss rekryteringskonsulter innebär det att vi ser en tydlig ökning av intresse för kandidater att söka efter nya spännande utmaningar. Som arbetsgivare innebär det att uppsägningarna kommer som ett brev på posten.
Som arbetsgivare är det extremt få förunnat att faktiskt få relevanta flöden av toppkandidater som söker utannonserade tjänster. För de allra flesta är det istället tvärtom, man får inga ansökningar alls! Frekvent blir vi kontaktade av bolag som sitter just i den här situationen. Där man har bråttom, de provat göra rekryteringen själva och inser att varumärket inte attraherar toppkandidaterna, faktiskt inga kandidater alls. Där vi får stötta dem i att hitta vad som faktiskt är unikt och attraktivt med det egna erbjudandet och EVP’t (employer value proposition).
Så, om ni sitter och kliar er i huvudet och sliter ert hår över att toppkandidaterna inte söker sig till er, ta er då en titt i spegeln – har ni verkligen definierat vad det är ni som verksamhet kan erbjuda era medarbetare? Är det tydligt?
Om svaret är njaenä, kan en tråd som är lätt att börja dra i denna: Reflektera kring vad som skulle vara avgörande för dig om du skulle söka dig vidare. Skriv ner det, formulera/paketera ert erbjudande och skapa ett medarbetarlöfte!
Jag vill här slå ett slag för att du som ansvarig för verksamheten tar hjälp av någon klok person för att spegla och utmana dig och er. Det är oerhört lätt att bli hemmablind!
Du kan alltid ringa oss om du vill diskutera över en kaffe!