Denna vecka vänder vi på steken i bloggen; från kandidatbeteenden till arbetsgivarbeteenden.
Länge har vi i vår bransch predikat att kandidaterna är våra kunder. Det har aldrig varit mer sant och den trenden är här för att stanna och gäller oss alla. Vår erfarenhet är att framförallt säljare, oavsett junior eller senior erfarenhet, inte söker jobb som andra. Duktiga affärsmänniskor känner andra duktiga som de i första hand vänder sig till när det är dags att röra sig vidare. De frågar och tipsar gärna varandra, om tjänster, bra och sämre upplevelser – om bra och sämre bemötanden. Vi vill därför dela med oss av ett par viktiga punkter att vara extra noga med.
När du har kandidater i en rekryteringsprocess eller någon söker sig till ditt bolag spontant:
- Visa hänsyn och respekt – kandidaternas tid och integritet är lika viktig som din.
- Sköter du rekryteringen själv; var snabb i rekryteringsarbete och respons utan att tulla på kvalitet och kandidatupplevelser.
- Respondera till alla som visar intresse för din tjänst/ditt bolag. Respons kan dröja något/fastna ibland, men svara alltid och be då om ursäkt.
- Var alltid uppriktig i dialogen. Presentera en realistisk bild av företaget, tjänsten och arbetsuppgifterna. (En undersökning från Careerbuilder visar att en av tre, kandidater generellt, som byter jobb ångrar sig. Mer än hälften på grund av att de faktiska uppgifterna inte alls matchar arbetsbeskrivningen som har kommunicerats).
- Var noga med att kommunicera ditt bolags medarbetar-USPar; varför du och andra vill jobba hos er. Starka kandidater levererar ofta bra resultat där de är idag. De vet sitt värde och trivs ofta på sina nuvarande bolag. Varför ska han/hon lämna och börja på ditt bolag?
Så för dig som vill vara en attraktiv arbetsgivare, tänk på att kandidatupplevelsen är oerhört viktigt. Upplevelsen av ditt och ditt bolags beteenden i t ex en rekryteringsprocess, blir synonymt med upplevelsen av det bolag du företräder.