Igår hade jag tillfälle att vid ett Prosales seminarium reflektera kring de teoretiska perspektivet på det vi på SalesOnly gör hela dagarna, det vill säga försäljning och strävan om framgångsrik försäljning.
Vi är alla olika lagda och jag är en av dem som primärt förhåller mig till vardagen här och nu med ett praktiskt långsiktigt perspektiv. Emellanåt landar förstås även jag i strategiska och teoretiska funderingar av olika slag. Igår handlade Prosales seminarium om de två ”nya” säljmetoderna ’Insight Selling’ och ’Challanger Selling’ vi som var med fick en kärnfull beskrivning av respektive metod, skillnader och likheter samt möjlighet att reflektera kring olika perspektiv kring detta.
En given fråga för en sån som mig är; vad är egentligen värdet av en metod? Alla teorier och metoder har ett syfte som utgår ifrån ett tänkt ’normalläge’. Sanningen är dock att vi oerhört sällan befinner oss i ett ’normalläge’. Det innebär att en metod kan vara svår för individen att förhålla sig till i praktiken varje dag. Givet detta; vad är då värdet att implementera, utbilda och investera i en metod för en organisation? Som våra goda partners på The Inspiration Company påpekar, studier tyder på att ca 60% av de som utbildas i en metod ändå inte använder den. Så – varför ska man då ha en?
Såklart handlar det om att skapa en struktur för verksamheten att förhålla sig till. Efter gårdagen är jag än mer övertygad om att det egentligen inte spelar någon roll vad din metod kallas, den kan heta Spin, Solution Selling, Insight, Thailandsresan eller vad som helst, det absolut mest avgörande för att faktiskt få ut tänkt värde är att PRATA om försäljning och sin metod. Vad är retoriken? Hur kommer det sig att vi gör som vi gör? Vad händer när vi inte gör det? Varför skickar vi inte offerter utan istället åker ut till kund och presenterar den? Att göra på ett nytt sätt är utmanande för alla och för oss som arbetar med försäljning vet vi att det är så lätt att låta kunden styra, fast vi vet att vi har mycket högre sannolikhet att göra bra affärer när vi driver enligt vårt sätt.
Så alla säljchefer, säljare och vd:ar där ute: hur gör ni? Hur säkerställer ni att ni faktiskt pratar om era affärer? Hur får ni era affärsmän och kvinnor att fortsätta utvecklas och reflektera kring sin egen påverkansgrad i er lönsamhet och tillväxt?