Framtidens säljorganisation måste vara rustad för att vi förändrar vårt köpbeteende i rasande takt . Mer än 80% av alla köpbeslut startar med en googlesökning. Hur detta påverkar en säljorganisation kan variera. Generellt kan man säga att det grundläggande och mest avgörande är att se över sin egen affär och definiera kundvärdet.
Hur vill kunden köpa? Har du en transaktionell eller enkel affär kan du kanske effektivisera köpprocessen för kunden med till exempel en webbshop. Om du jobbar med en komplex, och för kunden affärskritisk affär där köpprocessen involverar många beslutsfattare och har en stor impact på kundens verksamhet, krävs en helt annan säljorganisation.
>> Lästips! Så skapar du en vinnande säljstrategi
Hur du kan understödja din verksamhet med en grundstruktur i hjälpmedel, nyckeltal och belöningsstruktur för detta blir en oerhört viktig nyckel. För att lyckas med en transformation är det avgörande att släppa sina konventioner och se på omvärlden med nyfikenhet! Det kan vara svårt att göra det själv så sök dig till forum där du kan få inspiration och input. Hur har andra gjort? Vad finns det för tekniska möjligheter? Vad skulle du önska som du inte tror är möjligt? För att bygga framtidens säljorganisation behöver du vara öppen för att förändringen fortsätter.
Vill du ha tips på litteratur eller bra bollplank? Slå en signal!