Få affärsinsikter och karriärstips i vår blogg | SalesOnly

Så får du sälj och marknad att arbeta närmare tillsammans genom Revenue Operations

Skriven av Mira Fransson | Jan 28, 2025 2:21:04 PM

Sälj och marknad har traditionellt sett fungerat som separata avdelningar, men i dagens affärsklimat kan det kosta både tid och resurser. Revenue Operations (RevOps) erbjuder en modell för att effektivisera samarbetet. Men du behöver inte hoppa direkt in i en full omstrukturering för att jobba med RevOps. Små justeringar kan göra stor skillnad för ditt säljteam och göra så att ni kan jobba bättre och närmare era kollegor på marknads- och kommunikationsavdelningen. Här kommer några tips på hur ni kan börja:

Praktiska strategier för att öka samarbetet mellan sälj och marknad

  1. Gemensamma workshops
    Arrangera workshops där sälj och marknad tillsammans analyserar kundresor och identifierar var de kan stötta varandra. Använd dessa workshops för att hitta konkreta lösningar på vanliga problem, som lead-kvalitet eller kommunikativa luckor.

  2. Delat ägarskap för leads
    Skapa en tydlig process där både sälj och marknad delar ansvaret för leadshantering. Marknad genererar leads, medan sälj arbetar närmare för att kvalificera och konvertera dem. Detta förstärker ansvarskänslan hos båda team.

  3. Inför sparketing-möten
    Regelbundna, strukturerade möten mellan sälj och marknad, (med fördel kan ni också bjuda in produkt och kundtjänst,) kan skapa en kontinuerlig dialog och förutsättningar för snabb problemlösning. Använd dessa möten för att justera strategier baserat på data och feedback.

  4. Första steget mot RevOps: Data och teknik
    Börja med att integrera era teknologiplattformar, så att båda avdelningar arbetar med samma data. Detta skapar transparens och stärker förmågan att fatta informerade beslut.

  5. Gemensamma mål och belöningar
    Introducera KPI:er som både sälj och marknad delar, t.ex. pipeline-tillväxt och intäkter. Belöna teamen när de tillsammans når dessa mål, detta skapar en kultur av gemensam framgång.

Vad finns det för utmaningar och vem har ansvar för att leda arbetet framåt?

Som säljchef har du resultat att leverera och deadlines att möta hela tiden, ett nära samarbete med dina kollegor på marknadsavdelningen kan göra att kvaliteten på era leads förbättras och att viktiga leads inte går förlorade. Kanske har du redan en nära och god dialog med er marknads- eller kommunikationschef. I många fall möter vi dock organisationer där arbetet sker mer i silos. Detta är inte nödvändigtvis någons fel, men det finns otroligt mycket att vinna på att bryta ner dessa silos för att hitta smartare samarbeten - som gör skillnad för sista raden.

Vad behöver du tänka på?

Se till att ni arbetar med gemensam data och att din avdelning är integrerad i större strategiska diskussioner. Här spelar VD, styrelse och ledning en viktig roll. De behöver ge dig mandat och stöd att genomföra förändringar och säkerställa att både sälj och marknad har gemensamma mål.

Om ledningen inte prioriterar detta samarbete kan ni fastna i gamla ineffektiva strukturer, vilket leder till förlorade intäkter och en mindre smidig kundresa. Ta upp dessa risker i diskussioner och föreslå praktiska åtgärder som kan lösa problemen steg för steg.

Varför gradvis är bättre

Att introducera RevOps som ett arbetssätt behöver inte ske över en natt. Små steg, som att börja med gemensamma workshops eller delade KPI:er, kan ge omedelbara resultat och bygga ett starkare samarbete på lång sikt.

Ett starkare samarbete mellan sälj och marknad handlar om att skapa förutsättningar för gemensam framgång, steg för steg. Vill du ha hjälp med att utveckla strategier för kompetenskartläggning eller stärka samarbetet mellan sälj och marknad? Hör gärna av dig till oss på SalesOnly för att få stöd i att skapa team och ledningsgrupper som är rustade för framtidens utmaningar.