Så får du sälj och marknad att arbeta närmare tillsammans genom Revenue Operations
5:57
Sälj och marknad har traditionellt sett fungerat som separata avdelningar, men i dagens affärsklimat kan det kosta både tid och resurser. Revenue Operations (RevOps) erbjuder en modell för att effektivisera samarbetet. Men du behöver inte hoppa direkt in i en full omstrukturering för att jobba med RevOps. Små justeringar kan göra stor skillnad för ditt säljteam och göra så att ni kan jobba bättre och närmare era kollegor på marknads- och kommunikationsavdelningen. Här kommer några tips på hur ni kan börja:
Som säljchef har du resultat att leverera och deadlines att möta hela tiden, ett nära samarbete med dina kollegor på marknadsavdelningen kan göra att kvaliteten på era leads förbättras och att viktiga leads inte går förlorade. Kanske har du redan en nära och god dialog med er marknads- eller kommunikationschef. I många fall möter vi dock organisationer där arbetet sker mer i silos. Detta är inte nödvändigtvis någons fel, men det finns otroligt mycket att vinna på att bryta ner dessa silos för att hitta smartare samarbeten - som gör skillnad för sista raden.
Se till att ni arbetar med gemensam data och att din avdelning är integrerad i större strategiska diskussioner. Här spelar VD, styrelse och ledning en viktig roll. De behöver ge dig mandat och stöd att genomföra förändringar och säkerställa att både sälj och marknad har gemensamma mål.
Om ledningen inte prioriterar detta samarbete kan ni fastna i gamla ineffektiva strukturer, vilket leder till förlorade intäkter och en mindre smidig kundresa. Ta upp dessa risker i diskussioner och föreslå praktiska åtgärder som kan lösa problemen steg för steg.
Att introducera RevOps som ett arbetssätt behöver inte ske över en natt. Små steg, som att börja med gemensamma workshops eller delade KPI:er, kan ge omedelbara resultat och bygga ett starkare samarbete på lång sikt.
Ett starkare samarbete mellan sälj och marknad handlar om att skapa förutsättningar för gemensam framgång, steg för steg. Vill du ha hjälp med att utveckla strategier för kompetenskartläggning eller stärka samarbetet mellan sälj och marknad? Hör gärna av dig till oss på SalesOnly för att få stöd i att skapa team och ledningsgrupper som är rustade för framtidens utmaningar.