Vem är det som lägger grunden för att skapa en välkomnande arbetsplats för den som är ny och när börjar egentligen en onboardingprocess? Det formella ansvaret ligger hos närmaste chef – men alla ska bidra till att den nya kollegan känner sig välkommen.
Huvudansvaret för onboardingprocessen ligger naturligtvis cheferna, HR-avdelningen och erfarna medarbetare, som tillsammans med den nyanställda gör det enklare att komma in i gruppen och i den nya tjänsten. Men alla på bolaget är faktiskt ansvariga för att en ny kollega känner sig välkommen. Att det finns en tydlig process och kultur för välkomnande underlättar för alla!
Att det är viktigt att bli sedd och mottagen på sin arbetsplats förstår de flesta. Vilken känsla välkomnar ni era nya medarbetare med? Kramar, leenden och verktyg för att kunna leverera det som förväntas? En digital introduktion? Eller en dator, en skrivbordsplats och en tom almanacka? En onboardingprocess säger otroligt mycket om företaget. Och kan vara avgörande för hur snabbt medarbetaren kommer in i sitt arbete – och hur medarbetaren känner för arbetsplatsen.
Vi vet alla att det är dyrt och svårt att hitta rätt när vi rekryterar nya medarbetare. Många gånger känns det som att man sprungit ett maratonlopp och glädjande stänger en rekrytering med en toppkandidat. Och sen är det minst en, i värsta fall, sex månader innan personen verkligen ska kliva innanför dörrarna. Vi vet att lojaliteten hos en person som ännu inte startat sitt nya arbete är lägre än när man verkligen är på plats. Och att risken för att man hoppar av innan dagen D relativt stor. Vi vet att det inte bara är ett välorganiserat skrivbord och gedigen onboardingprocess som är viktigt. Det börjar tidigare än så!
>> Lästips! 5 tips när du ska anställa säljare
Innan den formella onboardingprocessen har startat finns det flera enkla saker du kan göra under din nya kollegas introduktion. Bjud in till en AW, har ni månadsmöten eller andra aktiviteter på företaget? Bjud in! Se till att den nya kollegan känner sig uppdaterad kring vad som händer och får möjlighet att komma och hänga. Förse den nya medarbetaren med användbar information om företaget minst ett par veckor innan personen är på plats. På det sättet kan hen bekanta sig med verksamheten och få känslan av att vara förberedd.
Att känna sig välkommen innan är minst lika viktigt som att bli väl mottagen i dörren!
Och glöm inte att de flesta är lite ängsliga och nervösa första dagen på ett nytt jobb – oavsett roll och nivå! Din personliga insats är avgörande – både innan, under och för framtiden.