En checklista för nyanställda hjälper dig att lyckas med din onboarding. Att hitta nya medarbetare är både dyrt och svårt, och när du skrivit på med din toppkandidat är det oerhört viktigt att personen får en bra introduktion. Många gånger är det bristande onboarding som gör att nya säljare säger upp sig efter kort tid. Här tre konkreta tips kring hur du kan säkra onboardingen av din nya säljare!
Som närmaste chef för den nyanställda medarbetaren har du huvudansvar för introduktionen. Men det kan vara en stor fördel att delegera vissa delar av introduktionen och arbetsuppgifterna till en medarbetare. Då får den medarbetaren en chans att utvecklas och träna på att ta en coachande roll, samtidigt som den nyanställda får en mentor eller coach. Välj en medarbetare som inte hunnit bli hemmablind, utan minns vilka problem och frågor man stöter på som nyanställd.
>> Lästips! Därför ska du tjuvstarta din onboardingprocess
Det tar tid att lära sig en ny företagskultur. För att lära känna alla olika faser i företaget; budgetprocessen, en ny affärsplan, återkommande event eller vad det kan vara, bör introduktionsplanen sträcka sig över en längre tid – kanske ett helt år. Det räcker inte med att hälsa på nya kolleger och få företaget presenterat med några prydliga powerpoints. Var särskilt noga om det är medarbetarens första anställning – då har du ett extra stort ansvar.
Se till att den nyanställda följer med andra medarbetare på uppdrag, kundbesök, interna och externa möten och annat relevant. På så sätt får den nya lära känna nya kontakter, se olika perspektiv av företaget och stärka relationen med kollegerna. Glöm inte att de flesta är lite ängsliga och nervösa på ett nytt jobb – oavsett roll och nivå! Din personliga insats är avgörande – både innan, under och i framtiden. Se därför till att ni verkligen ger er nyanställde den bästa möjliga starten för att trivas hos er.
>> Lästips! Supersäljarens personlighet är ambivert