Att hyra in konsultsäljare under perioder då man vill stärka det ordinarie försäljningsteamet är inget nytt koncept. Under pandemin har dock allt fler företag fått upp ögonen för dessa hyrlösningar – och förstått värdet av den flexibilitet de innebär. Samtidigt finns de som fortfarande är tveksamma till att sätta en tillfällig säljresurs på ett uppdrag som kräver insikt och kunskap om företagets produkter och tjänster. I det här blogginlägget får du ta del av svar på vanliga frågor om att hyra säljare – och läsa mer om vilka fördelar som finns med lösningen.
Det finns flera tillfällen då det kan vara ett bättre val att hyra in en säljare än att rekrytera. En anledning kan vara att du vill växla upp din säljkapacitet under en specifik period – till exempel vid en tidsbegränsad kampanj eller vid lanseringen av en ny produkt. Andra anledningar kan vara att organisationen har anställningsstopp, att du har en tillfällig vakans i säljteamet eller att du behöver ta in en konsult medan du gör en långsiktig rekrytering för att slippa stressa igenom rekryteringsprocessen. Många organisationer hyr också in säljkonsulter när man ska gå in på en ny marknad eller i en ny region. Genom en hyrlösning tillåts de testa satsningen – utan att riskera överrekrytering om det inte går vägen.
En säljare som kommer in i din organisation som konsult har lite andra förutsättningar jämfört med en av dina ordinarie säljare. En konsult har inte hela historiken om hur ert erbjudande har utvecklats genom åren, men behövs verkligen det? Många gånger är det en fördel att komma utifrån och direkt kunna sortera bland information och de USP:ar som verkligen har relevans för kunden. En konsult är alltid matchad mot sättet ni säljer på idag, och har kunskap och erfarenhet kring hur man bäst säljer till er typ av kunder. Konsultsäljarens fokus ligger från dag ett på säljet och det specifika uppdraget.
En professionell säljare är dedikerad sitt uppdrag och inriktad på att skapa resultat. Det är inte anställningsformen som avgör prestationen utan delaktigheten och engagemanget i företaget och erbjudandet. Som företag har ni redan de verktyg och argument som behövs för att övertyga. Ditt ansvar gentemot säljkonsulten blir att skapa rätt förutsättningar – medan säljarens roll är att matcha produkten eller tjänsten mot kundens behov och i sin tur skapa förutsättningar för att kunden ska förstå att ni är rätt partner.
Du kan ta in alla typer av försäljningsroller som konsult, från mötesbokare till interim försäljningschef och Key Account Manager. De bästa konsulterna får du om du samarbetar med en specialist som kan matcha konsultens profil mot din affär och ert unika behov. På SalesOnly är vi marknadsledare och arbetar utifrån den senaste forskningen kopplat till säljrekrytering. Vi kan hjälpa dig hitta en konsult som passar din verksamhet. Läs mer om hur vi kan hjälpa din organisation tillsätta en säljkonsult eller rekrytera försäljningschefer för interim eller uppdrag.
För att hitta den bästa lösningen för just ditt bolag lyssnar vår konsultchef Viktor Hernborg gärna på vilka unika utmaningar du står inför just nu. Klicka här för att kontakta Viktor.