Käre kandidat – Vi vill ditt bästa!
Många sätter sina årsplaner under jul- och nyårsledighet. Att ta sig vidare till nästa spännande utmaning är en vanlig del av detta. Vi som arbetar med rekrytering vet att det är en intensiv tid där många kompetenta härliga människor kontaktar oss för att höra mer om sina möjligheter.
I ljuset av detta vill vi passa på att tipsa dig om ett par korta konkreta saker att tänka på när du är i kontakt med oss rekryteringskonsulter.
- Du bör synas på så många ställen som möjligt för att vi ska hitta dig. Till exempel sociala medier, kandidatdatabaser hos företagen, event osv.
- Du har kort tid på dig att göra intryck. Om vi ska generalisera lägger vi 20-60 sekunder på att skumma igenom din ansökan.
- Ditt CV och personliga brev ska vara som en bra och konkret teaser. Tala om vilka resultat du åstadkommit och hur ditt ansvar har sett ut. Detaljer och annat kommer vi prata om sen.
- Ha en affärsmässig bild i de kanaler du finns, tex LinkedIn och såklart på ditt Cv. Att mötas av dig i badbyxor eller med ett glas vin i handen, ger inte ett bra första intryck.
- Ring gärna om du har funderingar kring tjänsten. Det är viktigt att du om du ringer upp oss förbered mer specifika frågor än ”Kan du berätta lite mer om tjänsten?” eller ”detta är som klippt och skuret för mig”. Läs på innan och ställ till exempel frågor om företagets verksamhet, tillväxt, kultur eller vilka arbetsuppgifter och ansvar som ingår. Var också bered på att kunna berätta kort för mig vilket värde du tror att du kan tillföra.
- Tänk också på att den relation du skapar med en rekryteringskonsult är vägen till fler möjligheter än just den tjänsten du är intresserad av för tillfället. Att ha en bra kontakt med oss är som att ha en bra och gedigen kundrelation! Det lönar sig i längden.
För oss rekryteringskonsulter är det inte bara det kortsiktiga i att en person ska matchas mot en specifik tjänst. Det handlar om att du som människa ska hamna på en tjänst där du kommer växa och utvecklas och bidra till vår kunds tillväxt och lönsamhet. Det innebär att vi alltid har ett långsiktigt perspektiv, dvs, är det inte aktuellt idag är det troligen det en annan dag.
Så, kära kandidat – vi vill ditt bästa. Det enda vi önskar oss är att du delar vår långsiktiga ambition och håller en positiv och respektfull kontakt med oss.