Vilka är nyckelfaktorerna?
Att arbeta effektivt med försäljning innebär att du är van vid att identifiera möjligheter på en mängd olika sätt. Ofta använder man sitt eget nätverk, läser tidningar, nätverkar i olika sammanhang, läser bloggar, kollar sociala medier så som LinkedIn osv.
Detta innebär för oss som vill attrahera och rekrytera säljare att vi behöver tänka på att finnas i rätt forum för att få kontakt. Hur gör man då det?
- Fråga alla du känner om tips på personer, se till att annonsen är anpassad på ett sätt så att det tydligt framgår ”What´s in it for me” utöver det som är grundläggande arbetsuppgifter och förväntningar. Var kortfattad och koncis, affärspersoner har i regel något kortare tålamod och rör sig snabbt.
- Se till att du sprider annonsen i alla tänkbara kanaler, linkedin, facebook, twitter, maila ut till dina kontakter såväl som de traditionella kanalerna, tänk på ringar på vattnet! Vill du attrahera en person med högt affärsmannaskap får man anta att den personen tex läser Dagens Industri el dylikt, kanske ska du annonsera där?
Summasummarum; använd alla medel du kan tänka dig och gör det fort!