Begreppet gig-ekonomi blir allt vanligare och antalet frilansare, konsulter eller ”giggare” blir bara fler och fler. Enligt en studie av Forbes kommer hälften av arbetsmarknaden kommer att bestå av frilansare inom tio år. Flexibilitet och friheten vinner över fasta anställningar och stabilitet. Hur kan du som arbetsgivare förhålla dig till den växande trenden?
Gig-ekonomin är en arbetsmarknad som utmärks av efterfrågan på korttidskontakt och frilansarbete snarare än fasta jobb. Till skillnad från vanliga löner får arbetstagarna – giggare – betalt för de ”gig” de utför. Det är själva definitionen av en gig-ekonomi och sanningen är att detta är den nya verkligheten och den förändrar arbetstagares förväntningar på vad en anställning innebär.
Gig-ekonomi är en direkt effekt av digitaliseringen. Dels för att de digitala verktygen gör det enklare att utföra själva jobbet på distans och skapar en rörligare arbetsmarknad och även i kombination med enkelheten att starta eget företag som gör att det blivit möjligt att ”gigga” i alla möjliga typer av roller.
Många i den yngre generationen, men även äldre, är idag mer öppna för att ”gigga” på arbetsplatser och erbjuda sin kompetens under en förutbestämd tid. Man kan se ”giggandet” som en fot in på arbetsmarknaden som kan leda en till nästa steg men också en möjlighet att skaffa sig en bredare erfarenhet och större kunskap inom fler olika områden och branscher.
>> Lästips! 8 tips för din säljpresentation
Dina framtida arbetstagare vill idag vara fria, fria att skaffa sig mer erfarenheter. De vill arbeta med sånt som de brinner för, som intresserar dem. Samhället är mer öppet, så fler företag accepterar idag det faktum att människor byter snabbare emellan uppdrag. Vi vill alla ha möjligheten att utveckla, påverka och göra skillnad: människor tittar alltid efter nya utmaningar. Vad gör ni i ert företag för att attrahera och erbjuda rätt form av anställning till era framtida arbetstagare?
Det finns en otrolig möjlighet i att genomföra strukturella ändringar i sin organisation för att bättre kunna attrahera och fylla kompetensbehov med personer som till exempel äger en efterfrågad spetskompetens. Hur kan man som företag då börja arbeta för att anpassa sig till en gig-ekonomi? Nedan har vi några tips på vad man kan börja med att se över;
Håll extra koll på talanger som har bytt roll eller företag efter ett år. De här personerna har sannerligen mer erfarenhet som kan vara en enorm förmån för ditt företag.
Arbetstider som har förändrats från det ”normala” kontorstiderna 8-17. Alla är effektiva på olika sätt och olika tider på dygnet. Att ge dina talanger verktygen och möjligheten, att vara effektiva när de vill, kommer att göra dem mer produktiva och öka effektiviteten i din verksamhet.
Överväg att anställa på korttidskontrakt – 6-12 mån. Att anställa för kortare tidsperioder, som interim eller att ta in en konsult, exempelvis en säljkonsult, handlar om att få in rätt personer som snabbt kan sätta sig in i din verksamhet och utföra och leverera på uppdraget direkt under en tidsbestämd period. Det kan också vara en win – win för både arbetstagare och arbetsgivare.
Att se till att dina medarbetare är med och påverkar och känner sig engagerade i sitt arbete är viktigt. En medarbetare med passion för sitt arbete levererar alltid och gärna!
75% av beslutsfattare idag använder social media för att undersöka talanger och potentiella medarbetare. 60% av befolkningen använder social media för att få information om företag. Företag som engagerar sina medarbetare och potentiella talanger blir också upptäckta och de talanger som bearbetar sina nätverk får deras ”gigs”.
Lyssna på din omgivning! Vad behöver dem? Vad vill de läsa/höra om? Vad vill de se? Företag och talanger som lyssnar och agerar kommer att överträffa andra och vinna. Enkelt.
Din omgivning är alltid inloggad. Vart söker företag och talanger relevant information, guidning, och inspiration? Ta kontakt och bygg ditt nätverk.
>> Lästips! Bättre närvaro på sociala medier – se våra smarta Linkedintips
Använd den här kunskapen och insikterna. Bygg din strategi och få det att hända. Missa inte chanser och möjligheterna som faktiskt finns.
Vilka är vi och vad gör vi som företag? Vem är jag som person och vilka egenskaper besitter jag? Vad gör oss/mig speciella? Vilket värde tillför vi/jag? Varför ska människor involvera sig med oss/mig? Rannsaka er som företag eller dig som person och finn dina styrkor och svagheter.
Gör den nya verkligheten till din verklighet.