Vi har alla varit där, i situationer då man inte är helt nöjd med sin nuvarande arbetsuppgift, sitt nuvarande val av arbete eller företag. Att ta steget att söka sig vidare är svårt. Det är utelämnande och ansträngande att söka jobb, att veta vad man vill göra härnäst – vad man egentligen ska bli när man blir stor. När man väl kommit så långt att man börjar titta runt, ofta först lite smått bland bekanta och i sitt nätverk för att sedan kanske aktivt söka specifika tjänster, ja då ska det uppdateras CV och skrivas personliga brev som passar för de olika tjänster man söker.
Det finns inga tvivel om att den här processen är tidskrävande och ansträngande. Man vet att man är en av många som krigar för att få just det där jobbet man vill ha. Att lägga ner tid på sitt CV och personliga brev det lönar sig dock. Att våga sticka ut och inte vara som alla andra, hur skall just du fånga rekryterarens nyfikenhet på just dig. Nu när jag sitter på andra sidan (äntligen hittat rätt) så kan jag lova att det är värt att våga sticka ut, att ha ett tydligt och snyggt/snabbt överskådligt CV. När man väl fått i väg sina ansökningar, ja då börjar det – väntan, den uttröttande väntan och ovissheten som kommer över en. Ovissheten är en av de jobbigaste känslor som vi människor kan känna. Det är NU agnarna skiljer sig från vetet vad gäller min upplevelse som kandidat.
För en tid sedan var det min tur. Jag bestämde mig för att byta bransch efter många år inom främst telekom och bank/försäkring inom diverse säljroller. Det är rekryteringskonsult jag ska bli när jag blir stor. Jag älskar försäljning och jag älskar människor och service. Vad kan vara bättre än att få jobba med att sälja relationer: människor, jag ville bli en ”jobbtinder”.
När beslutet inom mig landat började jag helt enkelt med att söka på ”rekryteringskonsult” ”Stockholm” i diverse jobbportaler. Jag fick upp ett gäng och sökte de som lät intressanta och låg bra till med starka varumärken. Jag tänkte tidigt att iom att jag söker till rekryteringsbolag så bör väl alla bolagen vara, om någonsin, mycket måna om sina framtida kandidaters upplevelser. Nu var det min tur att vänta. Rätt så snabbt ringde ett gäng byråer, vissa skickade personlighetstester direkt och andra fick jag ett klassiskt tack men nej tack mejl av. Vissa har fortfarande inte hört av sig alls, andra hörde av sig för intervju två månader senare utan att ens ha hört av sig innan. Många kollegor i branschen var proffsiga men tyvärr missade många det långsiktiga perspektivet! Vikten av att hålla en kandidat under loopen oavsett besked.
De som stack ut redan från annons och som redan vid första telefonintervju kändes rätt i magen, och har gjort hela vägen är det bolag som jag landade hos, mitt kära SalesOnly. Från a till ö så har mina nya kollegor varit professionella rakt igenom, från annons, intervjuer, återkoppling under processen och första dagarna på jobbet med intro, allt förberett vad gäller material och mentorskap.
Efter ett par veckor på jobbet konstaterar jag – jag är kär i mina kollegor och i SalesOnly och haft förmånen att träffa alla systerbolagen närmare under fredagens kick off. Jag har hamnat rätt och kan med hundra procent känna mig trygg i att detta bolag lever efter våra värderingar, passion, hårt jobb, kunskap och långsiktighet. Om det var värt allt jobb i processen – Absolut!