Du har garanterat redan märkt det: kundernas ökade krav på snabb svarstid, lägre priser och bättre anpassningar till deras unika behov. I takt med AI:s intåg och en besvärlig lågkonjunktur är marginalerna mindre än någonsin. Många säljchefer har hört att AI kan användas för att göra mätbara, synliga resursbesparingar i säljprocessen. Men hur gör man i praktiken? Använd dessa sju AI-verktyg för att möta de nya kraven.
3 av 10 svenskar har använt ett AI-verktyg det senaste året. Men långt ifrån alla tjänster håller tillräckligt hög kvalitet, skapar konkret affärsnytta eller klarar svenska språkkrav. SalesOnly listar sju kvalitetsgranskade AI-verktyg baserat på Mercuri Research:s senaste forskningsanalys om AI inom försäljning.
För de flesta var ChatGPT det första AI-verktyget de kom i kontakt med på jobbet. Som säljare och/eller säljchef kan du prompta AI:n för en mängd uppgifter som berör era kunder, bland annat:
2. Perplexity är AI-verktyget som gör research enkelt
Dina säljare behöver agera rådgivare till kunden. För att kunna ta den rollen behöver hen ha spetsiga insikter om varje kunds bransch och läge, vilket är både svårt och tidskrävande. Här kommer Perplexity in i bilden.
Tänk dig enkelheten i ChatGPT, fast istället för mänskliga, textbaserade svar så får du bearbetade sökresultat och analyser från hela webben. Perplexity fungerar som en kraftfull researchassistent som hjälper dig förstå och besvara komplexa kundfrågor – med källhänvisning.
Du känner säkert redan till LinkedIn Sales Navigator – ett ovärderligt verktyg för att prospektera och söka rätt bland LinkedIns 950 miljoner användare. Och nu har funktionen blivit ännu bättre med AI.
Med LinkedIn Account IQ får du snabbt en översikt över beslutsfattare i din målgrupp och vad de pratar om på LinkedIn. AI:n sammanställer ekonomisk information om kunden, hur konkurrenssituationen ser ut, vilka deras strategiska initiativ är och vilka utmaningar de står inför. Applicera lärdomarna i dina säljprocesser, bygg förtroende och skapa större värde för kunden.
Mötesassistenten Sembly spelar in dina samtal via Teams, Google Meet eller Zoom och transkriberar, anteckningar och sammanfattar. Dessutomt stödjer den över 40 olika språk, inklusive svenska.
Rappa på säljprospekteringen genom att använda Cognism. Tjänsten använder AI för att hitta, samla in och verifiera kontaktuppgifter och kunddata för potentiella leads. AI:n kan också integreras med Linkedin, Salesforce och andra CRM-system för att hålla listan uppdaterad.
Ett attraktivt personligt varumärke är något som alla B2B-säljare eftersträvar. Taplio maximerar din närvaro och effektivitet på LinkedIn genom att använda AI för att skapa samt schemalägga LinkedIn-innehåll som din målgrupp är intresserad av.
Clara är en virtuell assistent som automatiskt schemalägger möten via e-post. Du behöver bara cc:a Clara i ditt e-postmeddelande – sedan löser AI:n all koordinering genom att till exempel hitta lämpliga tider för möten, skicka uppföljningar och bekräfta slutgiltiga mötestider.
På SalesOnly ser vi dagligen att det inte räcker att säga att man jobbar med AI – det måste finnas mätbara processer som visar affärsnyttan och ökar marginalerna. Om du behöver hjälp att komma vidare (eller komma igång) hjälper våra rekryteringskonsulter dig använda AI-kompetens som en språngbräda i din nästa rekrytering eller omorganisation. Hör av dig eller spana in vår forskningsbaserade framtidsanalys och lär dig optimera din försäljning med AI!